Yvonne van Osch
Varia #5
Recensie
dansvoorstelling Every Body Electric
Every
Body Electric schudt en beukt
Aanklacht, provocatie, de viering van lichamelijkheid? Je bent wel even
bezig als je zoekt naar een boodschap in de voorstelling Every Body
Electric van Doris Uhlich. En dat is goed toch? Hé! Een
handicap heb je ook niet voor anderhalf uur.
Gepost
door Yvonne van Osch op 27 juni 2022
Danser
Adil Embaby. Foto van site impossiblebodies.nl
Er valt geen woord in Every Body Electric van de Oostenrijkse Doris
Uhlich. Er wordt gerold, gesjeesd, gehesen, gedraaid. En geschud, de
hele tijd. Schud je vlees, heeft de choreografe haar zes spelers
opgedragen, zodat je lichaam opgeladen raakt. En dat is wat die spelers
doen, in en uit hun rolstoelen, op een tapijt van pompende techno. Een
geweldig geschud met alles dat maar schudden kan. Schouders, benen,
kont, buik, hoofd. Huppekee, stoempen. We
zijn niet zielig, schreeuwt het schudden, alleen anders. Jullie
willen weten hoe? Nou, kijk dan maar goed, want hier krijg je voor
één
keer ons hele hebben en houwen te zien.
In your face, zo zou je de voorstelling kunnen noemen. Geen grenzen, de
spelers geven
alles. Ze geven zich helemaal bloot.
Omhulsel van de ziel
Letterlijk, figuurlijk niet. Veel bezoekers van de Harmonie in
Leeuwarden op die zondag 5 juni zullen er nog wel even mee bezig zijn
geweest. Was het een aanklacht tegen het kijken dat wij, lopende
mensen, vaak doen? Een uitnodiging om met elkaar in gesprek te gaan?
Toespelingen op erotisch genot dat nog niet is gedoofd in het lichaam,
zelfs als dat … Ja wat?
Wat is het lichaam? Een omhulsel van de ziel, een instrument, een
sta-in-de-weg? De poort naar extatische hoogten? Het
hangt er maar van af. Lezen, praten en lachen kan prima zelfs als je
geen benen hebt. En lopen en dansen hoeft geen probleem te zijn voor
iemand met een scheef gezicht, om maar eens iets te noemen. Als je het
zo bekijkt is een handicap iets dat alleen bestaat in relatie tot een
doel.
Zoektocht
Het blijft een zoektocht, de voorstelling van Doris Uhlich.
Hoe moet je je als lopende mens verhouden tot iemand in een
rolstoel, en andersom. Hoe kun je elkaar echt zien, door alle
zichtbare en onzichtbare handicaps
heen? Een
opvallend moment is dat waarop een van de zes spelers zijn naakte
buik vastpakt en ermee begint te schudden. Na ruim een uur klinkt dan
eindelijk het eerste lachje van de show. O, herkenbaar! Dat doen
'wij' ook met onze extra pondjes!
Maar het lachen verstomt subiet. De speler, een vriendelijk ogende man
van rond
de 60, lacht namelijk zelf niet. Hij kijkt neutraal. Terwijl hij met
twee handen zijn buik ritmisch in beweging houdt, observeert hij bijna
dromerig die buik en het lichaam waarin hij
huist. Goh, lijkt hij te denken. Apart geval, hoort dit bij mij?
Zijn tempel, zijn gevangenis, zijn kapitaal? Het kan allemaal. Zoals
hij dat lastige lichaam met zich meezeult, draagt dat lichaam ook hem.
Hij kan niet lopen, maar hij kan wel schudden. Hij kan troosten,
beschermen, ontroeren, zo merk je ook. Maar waarmee doet hij dat? Met
dat
lichaam, of met de persoon die erin zit?
Danser
Thomas Richter. Foto: Theresa Rauter
Archaeologie of energy
Hebben en houwen, lichaam en ziel. Op het hoogtepunt van de
voorstelling, die mede door
de stuwende beat van Balthazar & JackRock gedragen wordt, zijn
bijna alle spelers uit de kleren en hun rolstoelen uit elkaar. Een van
de speelsters, een vrouw die haar heup gebruikt om zichzelf een zetje
te geven en haar benen vervolgens als steun, draait mee op haar
tollende wiel, in perfecte balans. Hoe ze daar gekomen is? Het lijkt
een wonder, en je kunt ook niet
anders dan er bewondering voor hebben, al doe je haar daar misschien
weer mee te kort.
Choreografe Doris Uhlich wil er zelf niet al te moeilijk over doen.
‘Every Body Electric, zo omschrijft ze,
‘is a simple, but radical invitation to explore potentials
through dance, make them visible, and delve deep into an archaeology of
energy.’ Mooi gezegd. Zo voelde het ook.
Dit stuk heb ik op
persoonlijke titel
geschreven, na het zien van de voorstelling van 5 juni 2022
tijdens het internationaal performing arts festival PAFF, in De Harmonie in
Leeuwarden
De voorstelling is
in juni 2022 voor het laatst te zien in Reykjavik. Hij
kan voor 2023 worden geboekt via somethinggreat.de
Lees ook deze recensie
in de Theaterkrant van Joost Ramaer
Lees het verhaal van Doris
Uhlich over de voorstelling op de website van het Kaaitheater
Bekijk het filmpje
van een eerdere uitvoering
Tekstbureau
Yvonne van Osch
Binnenkadijk
117, 1018 ZE Amsterdam
opschrift@tip.nl
| 06-37313100