Discriminatie op grond van
een handicap mag niet. Dat staat per 2023 expliciet in artikel 1 van
onze Grondwet. Die duidelijkheid is een mooie
stap, vinden gehandicapten en hun vertegenwoordigers. En nu de praktijk
nog.
Yvonne
van Osch, 2024
(bewerking
van stuk uit 2022 voor binnenlands bestuur)
Was
discriminatie op grond van handicap dan nog niet verboden? Jawel, maar
het stond niet apart genoemd in de wet. Nu wel. En dat is maar goed
ook. Want wat is de praktijk van mensen met
een beperking? Die komt vaak neer op
overleven. Ploeteren, zoeken, tegen muren botsen, het niet meer weten.
Soms vanwege een rolstoel, een hulphond of een braillebalkje, veel
vaker omdat de digitale wereld te snel gaat en het leven te ingewikkeld
is. ‘Dat is het geval voor een groep van naar schatting 1,2
miljoen Nederlanders met een lichte verstandelijke beperking
(lvb)*,’ zegt Yvon van Houdt, directeur van MEE NL, de
landelijke vereniging voor advies en ondersteuning bij leven met een
beperking. ‘Een lvb is iets wat je doorgaans op het eerste
gezicht niet ziet. Mensen lijken mondig en vaardig genoeg om voor
zichzelf te zorgen. De werkelijkheid is dat ze het zonder hulp
nauwelijks redden. Een groot deel van de groep komt in een stapeling
van problemen terecht. Uitbuiting, verslaving, schulden, criminaliteit.
Zoals ik laatst in Trouw las: 45% van de mensen in detentie heeft een
lvb.’
Artikel 1 van onze Grondwet:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in
gelijke
gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst,
levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap,
seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet
toegestaan.
'Handicap' en 'seksuele
gerichtheid' zijn per 2023 toegevoegd.
Onbeperkt
meedoen
Van Houdt is blij met de uitbreiding van het wetsartikel, waarvoor
verschillende organisaties zoals met name belangenorganisatie Ieder(in)
jarenlang gelobbyd hebben. ‘Het lijkt symbolisch,’
zegt ze, ‘maar het vestigt de aandacht op de urgentie van het
probleem. Er moet echt nog veel gebeuren voordat de inclusieve
samenleving meer is dan een wensbeeld.’
Aan goede bedoelingen ontbreekt het niet. Nederland was in 2016
weliswaar een van de laatste landen die het VN-verdrag Handicap
ratificeerde, het programma Onbeperkt meedoen dat de rijksoverheid twee
jaar nadien lanceerde, heeft de doelen met aardig wat ambitie
neergezet. Liefst 125.000 extra banen in 2026 voor mensen met een
beperking. Meer samenwerking tussen bedrijven, gemeenten en scholen.
Betere dienstverlening van het UWV. Iedereen doet mee! ‘Het
is goed dat die ambities er zijn,’ vindt Yvon van Houdt.
‘En er zijn een hoop initiatieven die navolging verdienen.
Maar het gaat veel te langzaam.’
Verkokering
Een van de grootste problemen is de verkokering in financiering voor
voorzieningen, zo zien niet alleen MEE en Ieder(in), maar onder andere
ook de Nationale Ombudsman en het College voor de Rechten van de Mens.
Werk, wonen, ov, onderwijs, dagbesteding, sport en recreatie, alles
komt uit een ander potje. Er zijn gevallen van mensen die een
aangepaste woning hebben via de Wmo, maar hun appartementencomplex niet
binnenkomen omdat de woningcorporatie en de gemeente niet samenwerken.
‘De mogelijkheden zijn er, maar worden niet
samengebracht,’ zegt Addie Stehouwer, ombudsman in Den Haag.
Stehouwer constateert dat de flexibiliteit voor maatwerk vaak
ontbreekt. Zo kreeg zij vorig jaar 23 klachten over discriminatie op
grond van een handicap (op een totaal van circa 200), waarvan de meeste
over bejegening in verband met de mondkapjesplicht. Deze plicht was
voor mensen met ademhalingsproblemen of bewegingsbeperkingen niet of
moeilijk na te komen, maar handhavers waren hier niet op voorbereid en
hielden vast aan het protocol.
Klachten
Vaker dan van slechte wil is er sprake van onwetendheid, merkt de
ombudsman. ‘Meestal ontstaat het besef van discriminatie pas
na de melding bij de discriminerende partij. Veel klachten verdwijnen
als deze partij op het gedrag is aangesproken en toegeeft dat er fouten
zijn gemaakt. ‘Daarom,’ zegt ze, ‘is het
heel belangrijk dat mensen klachten melden.’
Klachten kunnen gemeld worden bij een ombudsman, maar ook bij het
College voor de Rechten van de Mens, dat toeziet op naleving van de
mensenrechten in Nederland. Het Collega kan om een oordeel worden
gevraagd. Dit is niet juridisch bindend, maar wel gezaghebbend, ook in
het geval dat een rechtszaak wordt aangespannen bij vermeende
discriminatie.
In 2021 is het College 53 keer om een oordeel gevraagd, zo laat een
woordvoerder van het College weten, 17 keer is de aanvrager in het
gelijk gesteld. Maar ook in de gevallen dat dit niet gebeurde hebben
partijen hun gedrag of benadering bijgesteld.
Het College komt hoe dan ook genoeg schrijnende gevallen tegen als het
gaat om discriminatie op basis van een handicap. In de jaarlijkse
Monitorrapportage 2021 beschrijft het de worsteling van mensen om
passende hulpmiddelen te krijgen en behouden. Er is sprake van
ambtelijke dogma’s, willekeur en zelfs bejegening die als
vernederend wordt ervaren, bijvoorbeeld als mensen meerdere keren
moeten bewijzen hulpmiddelen nodig te hebben. Een vrouw dreigde haar
aangepaste auto in te moeten leveren toen ze haar opleiding voor een
eigen bedrijf verruilde. Alsof ze gestraft werd voor haar
zelfredzaamheid.
Toegankelijkheid
De grootste groep zal niet klagen. Dat is de groep mensen met een
verstandelijke beperking. Die hebben iets anders aan hun hoofd.
Eenzaamheid. Boosheid. Een eindeloos zoeken. De beperking van mensen is
niet het probleem, stelt het VN-verdrag Handicap onomwonden. De
beperking ontstaat door ontoegankelijkheid van de samenleving.
Yvon van Houdt van MEE NL is het hier hartgrondig mee eens.
Toegankelijkheid, vindt zij, is het sleutelwoord. ‘En dan
gaat het niet alleen om de fysieke ruimte, dus gebouwen, parken,
theaters en openbaar vervoer, maar ook om werk, dagbesteding, een
sociaal leven en zorg. Allemaal zaken die ons welzijn bepalen. Wat nog
vaak vergeten wordt: dit betekent ook toegankelijkheid van informatie.
Op websites, in folders, brieven en gesproken informatie. Snappen
mensen wat er wordt gezegd? Weten ze wat ze moeten weten? Denk aan de
vaccinaties tegen corona. Een heleboel Nederlanders hadden geen idee
hoe het zat.’
Er zijn veel mooie initiatieven, wil de directeur van MEE graag
onderstrepen. Mensen met een lvb die worden uitgenodigd informatie van
de gemeente te komen testen, zoals in Rotterdam. Leeuwarden dat in
zogenaamde kampvuursessies met belanghebbenden knelpunten tackelt.
Harderwijk, dat bij het bouwen van een nieuw gemeentehuis vanaf de
ontwerpfase de hele kleurenwaaier aan mensen laat meebeslissen.
‘Dat is waar inclusie over gaat. Hoe beter je het aan de
voorkant regelt, hoe blijer je inwoners zullen zijn. Maar voor we zover
zijn als in, pakweg, Melbourne, dat in de stadsplattegrond meteen
interactief alle voorzieningen voor mensen met een beperking
opneemt,’ zegt ze, ‘zal er toch nog heel wat moeten
gebeuren.’
Arbeidsdeelname
Dat geldt ook voor de arbeidsdeelname van deze groep. Ondanks alle
ambities is die de laatste jaren nauwelijks verbeterd, en niet alleen
door corona. Veel werkgevers willen wel, maar vinden aanpassingen en
begeleiding toch teveel gedoe, zo blijkt uit onderzoek. Aan de andere
kant zijn er veel kleinschalige initiatieven die op een
landelijk momentum wachten.
Zoals dat van software-ondernemer
Sjoerd van der Maden, die in zijn Utrechtse bedrijf Specialisterren
mensen met een bepaalde vorm van autisme tot software-tester opleidt om
ze vervolgens in dienst te nemen. Beschutte werkplekken (de nieuwe
sociale werkplaatsen) in supermarkten, zorginstellingen, fabrieken, de
glastuinbouw. Of in ateliers, zoals bij de Social Label Foundation in
Den Bosch, die met bekende ontwerpers productlijnen op maat ontwikkelt
voor mensen met beperkingen. ‘Het kan best,’ zegt
mede-oprichter Simone Kramer. ‘Als je maar buiten de
bestaande systemen durft te denken. Vanuit experimenten en pilots komt
vroeg of laat een andere kijk op werk, leren en meedoen op
gang.’
Cijfers en definities
In Nederland leven rond 2 miljoen mensen met een (niet aan ouderdom
gerelateerde) beperking: lichamelijk, auditief/visueel, verstandelijk,
psychisch of in het spectrum van autisme en adhd. De grootste
groep is die van mensen met een verstandelijk beperking.
* Voor deze
groep worden wel verschillende definities gehanteerd. Het Trimbos spreekt
van een groep van 1,4 miljoen mensen met een IQ tussen 70-85 die
sociale aanpassingsproblemen heeft. Zij noemt deze groep echter
zwakbegaafd. Bij lvb zou sprake zijn van een IQ tussen 50-70. Van deze
mensen telt Nederland er volgens Trimbos 55.000.
- Infographic VNG
- Handreiking voor gemeenten
Bestuurlijke
taak
Ombudsman Addie Stehouwer erkent de zware opgave die gemeenten hebben
op dit gebied, maar wijst ook op hun bestuurlijke taak. We hebben
getekend voor het verdrag, dus het is geen keuze, maar een
verplichting. ‘Ga in gesprek,’ raadt zij gemeenten
aan, ‘zoek samenwerking. Met bedrijven, organisaties, het
onderwijs. Wees nieuwsgierig. En gebruik vooral ook de mogelijkheden om
mensen te informeren met filmpjes en gesproken tekst.’
‘Begin bij het begin,’ zegt Yvon van Houdt,
‘maak een soort foto. Welke groepen zijn er, hoe ziet hun
leven eruit, wat zijn hun behoeften? Ga vooral van die behoeften uit,
en niet van het aanbod. We moeten er alles aan doen om te laten zien
dat ieder mens van waarde is.’