Yvonne van Osch - Varia #7
Interview Miriam L'Herminez, april 2024
Verbonden
door een zijden draad
Ze werkte vijftien
jaar als arts, tien jaar als beleidsmaker en nu ook
alweer tien jaar fulltime voor de kunst. Zelf ziet Miriam
L’Herminez duidelijk de rode draad: een niet-aflatende
zoektocht naar verbinding. Die zoektocht vormt het hart van haar werk.
In dit interview: wanneer klopt het?
Ja, wanneer klopt het? De lijn tussen te weinig en te veel is soms
letterlijk zo dun als een draad. Miriam L’Herminez herinnert
zich nog de eerste silhouetten die ze maakte: beeltenissen van vrouwen
met kleurige hoofddoeken, genaaid op ragfijne tule. Ze verwierf faam
met het resultaat. In de half abstracte elegantie van het werk is een
behoedzaam proces van wegscheuren nog duidelijk in de randen terug te
zien.
Twee silhouetten (10 en 29) uit de
serie Diversiteit
van Miriam L'Herminez (2019)
‘Ik had de gezichten in eerste instantie
weergegeven,’ vertelt de kunstenares, ‘maar ik
voelde: dit is het niet, het is tegelijk teveel en te weinig. Een
huidskleur, ogen, expressie… die zeggen al zoveel over
iemand. Het beeld was te veel ingevuld, er was te weinig ruimte voor
verbeelding. Toen ben ik stukje voor stukje weg gaan halen.’
Ongelooflijk hoe vol kracht dat wat overgebleven is. Tot in de rafels
en de draden, alles klopt. Is het misschien juist het weglaten en dit
raadselachtige in de vormtaal wat fascineert en aan het denken
zet? Miriam L’Herminez hoopt dat wel te bereiken.
‘Ik ben geen missionaris met mijn werk. Het mag
best mooi zijn. Maar ik wil er daarnaast wel degelijk iets mee zeggen.
Kijk eerst goed, stel je oordeel uit. We worden soms zo bepaald door
onze eigen cultuur, onze omgeving, door wat we hebben geleerd en
afgeleerd.’
Voetstuk
Het gegeven kwam haar zelf confronterend op de huid toen ze
zo’n veertig jaar geleden als tropenarts in Malawi begon. Vol
idealen en goede moed, nieuwsgierig, en uitkijkend naar het praktiseren
van alle in eigen land vergaarde kennis. Ze kijkt er met een mix van
begrip en meewarigheid op terug. ‘Wat wist ik eigenlijk van
wat er écht toe deed? We hadden op de artsenopleiding een
jaar chirurgie gedaan, een jaar verloskunde, enzovoort, al die medische
disciplines. En voor acculturatie, dat is cultuuraanpassing, een week.
Eén week. Alsof de cultuur van een land een detail
is.’
‘Het was moeilijk,’ vertelt ze. ‘Niet
alleen om mijn draai te vinden in dat nieuwe medische landschap, maar
zelfs om gewoon contact te maken. We zijn allemaal van hetzelfde
gemaakt, denk je altijd. We willen allemaal liefde, eten, een dak en
nuttige bezigheden. En toch gaapt er soms zo’n kloof tussen
de wereld van de een en van de ander. Ik bleef als westerse arts op een
voetstuk staan, wat ik ook deed. Niet alleen bij de lokale bevolking,
ook bij collega’s. Zelfs na zes jaar samenwerken was het
hoofd van de kliniek nog steeds de enige die zomaar bij me
aan durfde te kloppen.
Van hart tot hart
Die confrontatie heeft haar nooit meer losgelaten, en dat merk je.
Diversiteit en verbinding zijn telkens terugkerende thema’s
in haar werk. Waar vind je elkaar? Waar begint het te stromen van hart
tot hart, dwars door taal en tongval heen? En wat is het dat
ons
tegenhoudt? Is het angst, ontzag, onzekerheid?
Waar de verbinding weigert, ligt eenzaamheid op de loer. Ook die kent
Miriam L’Herminez. Eenheid in verscheidenheid is elke dag
haar streven, eenzaam in verbondenheid soms de uitkomst. Een uitkomst
om stil van te worden, want hoe is dit mogelijk als je precies het
tegenovergestelde wilt? Deel van het werk Eenzaam in verbondenheid
waarmee ze in 2015 aan de kunstacademie Haarlem afstudeerde, vormen
twaalf fragiele schalen met in elk een klein mens. Elk mens in een
bubbel. Beschermd, maar ook beperkt, alleen, en op het oog
geïsoleerd. Een beeld dat binnenkomt.
Links De wereld eet door, 2011.
Rechts Eenzaam
in verbondenheid (2015)
Zijden draad
Toch is ook daar weer een draad. De kosmische connectie, het
onzichtbare engelenhaar dat ons allen verbindt?
Loshangende draden en rafels zijn bijna altijd onderdeel van het werk.
De zoektocht is nooit klaar, kun je
daarin lezen Maar er is meer: een waarschuwing voor het
verwoestende pad van de
mensheid. Want de homo sapiens is knap, maar ook klein,
minuscuul klein
in al zijn driften. Hebzucht, ijdelheid
en zucht naar macht kunnen ons zomaar overnemen. De voorbeelden
stapelen zich op van de vroegste geschiedenis tot nu.
Waar gaat het naartoe?
We
zijn er als mensheid nog niet zo lang en zijn als soort net zo
eindig als de dieren die al, mede door ons toedoen, uitgestorven zijn.
Misschien hangt onze toekomst aan niet meer dan een zijden draad. De
draad die ons verbindt en waarvan we het zullen moeten hebben. Dat is
precies de
oproep die in haar werk als meest dringende naar voren komt:
laten
we in
gesprek blijven met elkaar. Waar we ook vandaan komen en heengaan.
Ongeacht kleur, geloof of politieke overtuiging. Laten we elkaar
zoeken, de verbinding zoeken. Van mens tot mens.
Links een handgemaakt boek met
ideeën van inwoners van de Haagse Regentessebuurt in het
project Buurt-Bewoners-Verbonden
(2019). Rechts een detail van de installatie Nature
Alert (2023), met een beeltenis van de bedreigde
vuursalamander
Zelf zegt de kunstenares dit niet met zoveel woorden. Ze kiest haar
expressie uit
een palet van materialen - papier, textiel, hout, klei,
glas - en zoekt via de vorm de inhoud op, vezel voor vezel, centimeter
voor centimeter. 'Waar een werk begint, dat weet ik vaak niet
eens. Een
gebeurtenis, een ontmoeting, een artikel in de krant. Je voelt dat iets
erom vraagt te verschijnen, in een eigen vorm. En je weet dat het gaat
gebeuren. Je weet alleen nog niet hoe.'
Wevershuis
Van 31 augustus tot 20 oktober exposeert Miriam L'Herminez in Het Leids
Wevershuis, een museum gevestigd in een van de laatst overgebleven
arbeidershuisjes van de oude weefindustrie waaraan Leiden een deel van
zijn welvaart dankt. Overweldigend noemt ze het bezoek dat
ze aan het huisje bracht ter voorbereiding. Het licht dat over
de
hanenbalken streek, de slijtplekken in het hout, al
die zichtbare
herinneringen aan het keiharde leven van weleer. Ze gebruikte die
indruk voor het centrale stuk,
dat op de museumzolder te bewonderen zal zijn:
stroken doorzichtige tule met daarop de namen van vroegere bewoners,
hun beroep en de periode waarin ze leefden. Bewegend op luchtstromen
zullen ze je door de eeuwen heen laten kijken. Een verbeelding van de
tijd
die is geweest en de
geest die is gebleven.
In veel
van haar installaties en ook in kleinere stukken is een dergelijke
subtiele ode aan het verleden terug te zien.
De beelden
en draden op het nauwelijks zichtbare mazenweefsel iets naar voren in
een
lijst
veroorzaken in combinatie met licht een langzaam bewegende
schaduw, die letterlijk en figuurlijk diepte geeft en
dynamiek. We zullen altijd
in
beweging blijven, kun je hierin lezen, niets is
ooit
af, we hebben een rol. Laten we dus vooral iets goeds doen met de tijd
die ons gegeven is.
Uit
de serie Verlaten straten
Leiden (2023), de burcht van de
Nieuwstraat, de molen en de Hooglandsekerk
Dit stuk heb ik geschreven
als voorbereiding op de opdracht die ik van Miriam L'Herminez
kreeg voor het schrijven van teksten bij haar installaties. Klik
hier om de installaties
van Miriam L'Herminez te zien.
Bekijk ook mijn folders over kunst in de openbare ruimte voor de gemeente Haarlemmermeer
Tekstbureau
Yvonne van Osch
Binnenkadijk
117, 1018 ZE Amsterdam
opschrift@tip.nl
| 06-37313100