Yvonne van Osch
Varia #6
Mensen met een
lvb geven voorlichting in Rotterdam
'Weet
je wat het probleem is?
Je
ziet het niet aan ons.'
Dure woorden. Lange zinnen. Abstracte uitdrukkingen. Onbegrijpelijk!
Voor mensen met een (lichte) verstandelijke beperking brengt bijna elke
dag gevoelens van ontmoediging en falen. Hoe dat is? In Rotterdam
Rijnmond geven Elevania en Betsie er voorlichting over.
Gepost
door Yvonne van Osch op 7 juli 2022
Laatst was Betsie (65) in het Erasmus MC in Rotterdam. Ze sprak daar
een groep huisartsen in opleiding. ‘Ik zei:
“Weten jullie hoe het is als jullie tegen ons praten? Het
gaat te snel. Het is te moeilijk. Jullie gebruiken Latijnse woorden en
die begrijpen wij niet.” Ik had een keer pijn in mijn duim.
Zegt die arts: “U heeft artrose.” Ik denk: artrose,
wat is dat? Thuis meteen op internet. Ar-tro-se. Blijkt het slijtage te
zijn. Ik dacht: zeg dat dan gewoon.’
‘En praat wat langzamer,’ zegt Elevania (27).
‘We zijn niet dom. Het duurt alleen wat langer voor de
informatie binnenkomt.’
Alledaagse worsteling
Betsie en Elevania werken voor MEE Rotterdam Rijnmond. Ze worden
ingezet om voorlichting te geven aan groepen professionals. In
ziekenhuizen en zorginstellingen, op scholen, bij de politie, de
rechtbank, gemeenten. Overal waar begrip wezenlijk is voor goede
dienstverlening. Na een inwerkperiode gaan ze twee aan twee
op pad, samen met een begeleider, die de informatie aan kan vullen,
mocht dat nodig zijn.
MEE-werkers
Elevania (l) en Betsie aan de Maas. Foto: Yvonne van Osch
‘Wat Betsie vertelt over die arts,’ zegt
MEE-voorlichtingbegeleider Petra van Herel, ‘is een voorbeeld
van alledaagse worsteling voor mensen met een lager IQ. Het is niet dat
zorg- en dienstverleners van slechte wil zijn. Ze staan er alleen niet
altijd bij stil hoe het leven is als je steeds iets niet begrijpt. Dan
voel je je zelf ook slecht begrepen. En vergis je niet: het gaat de
hele dag door. Met brieven, websites, folders, informatieborden,
gesproken tekst. Deze groep heeft constant het gevoel tekort te
schieten en niet mee te doen.’
Brieven en websites
Naast het geven van voorlichting testen de MEE-werkers ook brieven en
websites. Voor overheden, uitkeringsinstanties, de
belasting. Begrijpen ze wat er staat? Vinden ze wat ze zoeken?
Nou, meestal niet, geeft Elevania aan. Dan staat wat je wilt weten op
allemaal verschillende plaatsen. Eer je antwoord hebt, ben je vergeten
wat je wilde weten.’
‘Teveel tekst,’ beaamt Betsie. ‘Maar ook
moeilijke woorden. Laatst voor het waterschap. Gemaal? Kun je water
malen dan? Ik snapte er niets van.’ Elevania: ‘Of
de gemeente Rotterdam. Die brief over het aanvragen van een paspoort.
Dat was gewoon niet te doen. Ze hebben het nu veranderd. En er staan
plaatjes bij.’
Betsie: ‘Plaatjes willen we. Grote letters. En niet te veel
tekst. Gewoon één blaadje, meer niet. En als
woorden heel lang zijn, dan moeten ze in stukken.’
Stapje extra
Instellingen zijn blij met de frisse kijk van MEE-werkers. Bij elke
voorlichting of test komen mensen geschrokken tot het inzicht dat het
eenvoudiger kan en moet. Elevania vindt dat grappig: ‘Kijk,
denk ik dan, dan weet je hoe het is als je een beetje ondersteuning
nodig hebt. Natuurlijk doen wij ook het liefste alles zelf. Niemand
vraagt graag om hulp. Juist daarom is het fijn als anderen een stapje
extra zetten.’
Betsie: ‘Weet je wat het probleem is? Je ziet het niet aan
ons. Mensen weten het niet. Ik wist het zelf ook niet, ik kwam er pas
achter toen ik al 52 was. Ik werd toen ziek en kon niet meer werken.
Had ik het maar eerder geweten, denk ik vaak. Dan had ik eerder hulp
gehad. Mijn leven is hartstikke zwaar geweest en vol ellende. Pas nu
heb ik het gevoel: ik tel mee.’
Dit stuk heb ik op
persoonlijke titel
geschreven. Ik heb het aangeboden aan MEE
Rotterdam Rijnmond, die het
op haar website heeft geplaatst.
MEE biedt ondersteuning aan mensen met een handicap. Ze heeft 20
vestigingen in het hele land.
- Lees hier wat MEE doet
- Kijk hier voor
een kantoor bij jou in de buurt.
- Of bel
0900-9998888 (geen extra kosten)
Tekstbureau
Yvonne van Osch
Binnenkadijk
117, 1018 ZE Amsterdam
opschrift@tip.nl
| 06-37313100