Tekening:
cactus cowboy
Door de zure appel heen bijten? In de Chinese steden Wuhan, Chengdu en
Shenzhen weten ze wat dit betekent. Hier staan de fabrieken van
Foxconn. Daar werken bij elkaar meer dan 300.000 mensen, meer dan er
wonen in de stad Utrecht. De mensen van Foxconn zetten onder andere de
iPhone’s en iPad’s van Apple in elkaar.
Printplaatjes, draadjes, de batterij. Het schermpje, de afdek,
minuscule schroefjes. Je moet heel goed kijken, heel voorzichtig zijn,
alles moet precies op zijn plek.
Staan
Omdat het zo precies is, is het ook vermoeiend. Dat kan. Dat mag. Je
werkt nu eenmaal niet om uit te rusten. Dat is die zure appel. Maar bij
Foxconn gaan ze over de grens. Zo moeten werknemers de hele dag blijven
staan. Ze mogen niet praten. Als ze een fout maken, worden ze
uitgescholden waar iedereen bij is. En ze verdienen maar 140 euro per
maand. Zo weinig, dat ze wel over móeten werken om een
normaal loon mee te krijgen. Dus maken ze soms weken van 70 uur,
terwijl 36 uur de norm is.
Netten
Dit is nog niet alles. Ze hebben ook geen gewoon huis, maar slapen met
hun allen in slaapzalen. Er is geen luxe, geen privacy, geen rust. Als
dit mijn leven is, hebben veel werknemers van Foxconn dan ondertussen
ook gedacht, laat dan maar zitten. In 2010 sprongen tientallen van hen
uit het raam, zeker veertien overleefden het niet. Foxconn vond dat
erg. Waarom? Omdat ze geld moesten betalen aan de familie, voor de
schade. Foxconn heeft nu netten gespannen rond de fabrieken en de
gebouwen met slaapzalen. Dan vallen de mensen niet dood als ze springen.
Detail
Het is triest. Sterker nog, het is een nachtmerrie. En dit soort dingen
gebeuren over de hele wereld. De vraag is nu alleen: hoe kan juist
Apple met Foxconn zakendoen? Hoe kan Apple uit deze fabrieken zijn
spullen halen? Want Apple’s oprichter Steve Jobs, die vorig
jaar overleed, was toch zo’n stijlvolle man? Jobs wordt over
de hele wereld aanbeden. Omdat hij al die heerlijke speeltjes voor ons
tot leven bracht. De vette iPhone, de wonderbaarlijke iPad. Omdat hij
dacht aan de schoonheid van elk detail.
Prijs
Niets zag hij over het hoofd, Steve Jobs. Geen stofje, geen vlekje.
Maar wel de mishandeling en uitbuiting van 300.000 Chinezen dus. En dat
is toch op zijn minst opmerkelijk. Voor een stijlvolle man. Niet dat
Jobs de enige is hoor, wat dacht je? Elk bedrijf let op de prijs. Hoe
groter de uitbuiting van mensen, hoe goedkoper een fabriek kan werken,
hoe goedkoper het product, hoe meer er verkocht wordt. En daar moet je
het van hebben als merk. Logisch toch? Je maakt toch gewoon geen kans
als alles ook nog eens netjes moet?
Schuldig
Tja. Die vraag moet ieder voor zich beantwoorden. Feit is, dat wij
zélf vaak niets weten van de producten die we kopen. Weet
jij welk leed er schuilt achter de iPhone in de hand, de hamburger
tussen je broodje, de spijkerbroek aan je kont? We willen het misschien
ook liever niet weten. Want als we het wisten… dan bleef er
niet zoveel meer over wat we zouden kunnen kopen zonder ons schuldig te
voelen. En we willen ons niet schuldig voelen. We willen gewoon die
mooie spullen.
Wat vind jij?
- Heb jij een computer, tablet of
smartphone? Zo ja, weet je waar hij vandaan komt? Wat er in zit? Hoe
hij is gemaakt?
- Waar let je op als je iets koopt? Wat
vind je belangrijk?
- Zou je het ook kopen als het duurder
was, maar wel ‘eerlijker’ gemaakt?
- Mag je mensen hele dagen op hun benen
laten staan, 70 uur per week?
- Wat niet weet, wat niet deert, is het
spreekwoord. Over iets wat je niet weet hoef je je niet schuldig te
voelen. Is dat zo?
- Waar worden mensen hebberig van?
- Waar word jij hebberig van?
- Vraag je je vaak af: heb ik dit echt
nodig? Hoe kun je die vraag eerlijk beantwoorden? Welke vragen stel je
jezelf daarbij nog meer?
- Wat heb je echt nodig? Waarom?