Yvonne
van Osch - Gesprek van de dag
De schaduw van een ezel
Van wie is de schaduw van een ezel? Deze en andere ongewone vragen
stellen leerkrachten de kinderen op een school in Schotland. Zo leren
de kinderen dieper over het leven na te denken. Wat blijkt? Ze worden
er slimmer van. Ideetje voor Nederland?
21 juni 2007
In het oude Griekenland woonde de geleerde Socrates. Socrates had veel
leerlingen. Samen met hen liep hij hele dagen tussen de olijfbomen
door. Socrates stelde zijn leerlingen vragen. Een van die vragen kan
zijn geweest: waarom zijn wij op aarde? De leerlingen probeerden een
antwoord te vinden. Een van hen zei bijvoorbeeld: omdat de goden het
hebben
gewild.
De vraag was
daarmee niet
beantwoord. Want waarom zouden de goden hebben gewild
dat wij op aarde waren? Om hen te dienen? Waarom zouden we dat moeten
doen? Zo ging Socrates eindeloos door. Na elk antwoord kwam weer een
nieuwe vraag. Op die manier spoorde Socrates zijn leerlingen aan om
steeds dieper over het leven na te denken.
Socrates was een filosoof. Filosofie betekent zoiets als de leer van de
wijsheid, van het nadenken. Met zijn leerlingen voerde hij filosofische
gesprekken.
Eigenaar
Moet je heel erg geleerd of slim zijn om filosofische gesprekken te
kunnen voeren? Nee hoor, iedereen kan het. Dat ontdekten de
leerkrachten op basisschool St. John’s in het Schotse
Clackmannashire. Zij geven hun leerlingen elke week een uur
filosofieles, les in nadenken over het leven.
Soms beginnen ze met een verhaaltje. Bijvoorbeeld over de man die een
ezel huurt om een lange reis te gaan maken. De eigenaar van de ezel
loopt met de man mee. Na een tijdje nemen ze een pauze. Het is
bloedheet en de reiziger gaat in de schaduw van de ezel zitten.
‘Schuif eens op,’ zegt de eigenaar van de ezel dan.
‘Ik mag in die schaduw zitten, want de ezel is van
mij.’ ‘Niets ervan,’ zegt de reiziger.
‘Ik heb de ezel gehuurd, dus zijn schaduw ook.’
Wie heeft er gelijk? Over die vraag kun je heel lang
discussiëren. Want er is bijvoorbeeld geen schaduw zonder zon.
En de zon is toch van iedereen? Hoe kunnen mensen dan eigenaar of
huurder van de schaduw zijn?
IQ
Vragen, vragen, vragen. Misschien kom je er niet uit, maar dan heb je
er in ieder geval over nagedacht. En daar word je wijzer van. Dat is
gebleken op St. John’s. Slimheid, intelligentie, wordt
gemeten met testjes. De uitslag wordt uitgedrukt in een IQ. Mensen
hebben gemiddeld een IQ van 100. De een heeft 106, de ander 94. Het
midden daarvan, het gemiddelde, is 100. Bij de leerlingen van St.
John’s steeg het IQ in anderhalf jaar tijd met gemiddeld 6,5
procent. Je kunt dus zeggen dat ze behoorlijk wat slimmer zijn geworden.
Wat heb je eraan om slimmer te worden, kun je je afvragen. Voetballen
of winkelen is toch veel leuker? Natuurlijk, leuke dingen zijn ook
belangrijk: sporten, spelen en lachen met je vrienden. Maar in je leven
zul je altijd keuzes moeten maken. Sommige keuzes maak je op gevoel. Je
voelt gewoon: dit is goed. Maar over sommige keuzes moet je nadenken.
Waarom? Tja, dat is nou weer zo’n leuke filosofische vraag.
Wat vind jij?
- Van wie is de schaduw van
een ezel?
- Wat kunnen de reiziger en
de eigenaar
het beste doen? Een beetje inschikken, samen in de schaduw gaan zitten
en er dan over praten? Of eerst praten tot ze eruit zijn, waarna
één van hen in de schaduw mag zitten?
- Wat is het gevaar van de
laatste
mogelijkheid?
- Wordt er op jouw school
genoeg gepraat
over het leven?
- Als je praat over het
nieuws, praat je
dan ook over het leven?
- Is praten over het leven
genoeg om een
gelukkig mens te kunnen worden? Wat heb je nog meer nodig?
- Op sommige basisscholen
in
Nederland voeren leerkrachten ook filosofische gesprekken met
de leerlingen, net zoals Socrates deed. Zou het goed zijn als dat op
alle
Nederlandse basisscholen zou gebeuren?
- Wat heb je aan nadenken?
Terug naar het overzicht
Naar welkom