Yvonne van Osch  home  portfolio  over mij


logo haven


Over traditie en transitie in de haven van Amsterdam anno 2020
 
   maar eerst de actualiteit van eind maart





#2 Webinar Nieuwsblad Transport

Havenbedrijf, blijf flexibel


Hou vol, doe wat je kunt, blijf flexibel. Zo adviseerden vertegenwoordigers van Port of Amsterdam en expediteur Van Donge & De Roo tijdens een online webinar van Nieuwsblad Transport dinsdag 31 maart.

Gepost op 2 april 2020


ij
Het IJ in Amsterdam (Foto Yvonne van Osch)


Met supply chains die her en der al opdrogen blijven ook in de haven van Amsterdam de gevolgen van de coronacrisis niet uit. Femke Brenninkmeijer, director Energy, Cargo en Offshore, is blij dat de vlag nog wappert. Zij vindt dat Port of Amsterdam de crisis voortvarend heeft geadresseerd. ‘Wie kon is thuis gaan werken. We schakelen geen externen meer in. En in de uitvoering wordt alleen nog in ploegen en met vaste koppels gewerkt. Alles om uitwisseling van het virus zoveel mogelijk te beperken.’


Port of Amsterdam heeft 360 werknemers, werkzaam in onder andere de verkeersleiding, handhaving en regelgeving, gebiedsontwikkeling, en onderhoud van kades en de infrastructuur. Dit is minder dan één procent van het totaal aantal mensen dat in Amsterdam zijn geld verdient met aan de haven gerelateerde diensten, zoals in terminals en depots, op werven, in douanediensten, expeditie, enzovoort. Port of Amsterdam is ’s werelds grootste cacaohaven en de grootste zeecruise- en benzinehaven van Europa.

   

Cruisesector

Natuurlijk zijn de zorgen desondanks groot. ‘Het zwaarst gedupeerd is de cruisesector,’ zegt Brenninkmeijer, ‘omdat hun klanten tot de meest kwetsbare groep behoren. Waar de cruisevaart normaal de komende maanden gepiekt zou hebben, hebben we de haven nu voor alle cruiseverkeer af moeten sluiten.’
‘Ook de bouwsector, toch al zwaar geraakt door de PFAS-crisis, loopt extra vertraging op. Opslagfaciliteiten voor brandstof lopen vol,  omdat er minder vraag is en omdat aanbieders buffers aanleggen in de hoop de prijs daarmee te herstellen. In de schroot lopen volumes zowel aan vraag- als aanbodzijde terug, in het agricluster zien we dat boeren goederen vasthouden, de containerlogistiek is vertraagd... de effecten zijn overal voelbaar.’


vlothaven
Vlothaven Amsterdam (Foto Yvonne van Osch)


Hart van de logistieke keten

Port of Amsterdam overlegt dagelijks met Amsterdamse bedrijvenlobby ORAM en heeft er samen met de Brancheorganisatie Zeehavens (BOZ) op aangedrongen bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu om de haven tot vitale sector uit te roepen, zo laat Brenninkmeijer weten. Er is alle reden toe, vindt zij, want de havens zijn het hart van de logistieke keten. Of Port of Amsterdam zelf huurders en gebruikers tegemoet kan komen door het verlagen van havengeld en huren? Daarover wordt nog overleg gevoerd.

Duisburg en La Spezia

Ook Dennis de Roo van expediteur Van Donge & De Roo ziet een zorgwekkend beeld. Zelf houdt de onderneming het als familiebedrijf met traditioneel een wat ruimere reserve het hoofd nog aardig boven water, geeft hij aan, ‘maar van de bedrijven die hun dividend hebben uitgekeerd, zijn er een aantal in serieuze problemen.’
De Roo ziet de effecten van de drie weken durende dip na het Chinese Nieuwjaar nu in Europa. 'Eerst was er meer capaciteit dan vracht, nu is het andersom. Duisburg en La Spezia/Melzo hebben door ziekte en social distancing maar de helft van de normale capaciteit. En in Bergamo heb ik, ondanks alle goede wil, vorige week zelfs niet eens kunnen laden.'

Uit balans

Dat de pandemie de verweven wereld van vracht en goederen zo uit balans heeft gebracht, is even duidelijk als veelzeggend, vindt De Roo. ‘Geleegde containers worden nu zelfs leeg verscheept naar het Verre Oosten om ze maar zo snel mogelijk weer daar te krijgen. Het gevolg is dat vracht blijft liggen en exportprijzen fors omhoog gaan. Of dat ook fijn is voor hem als expediteur? ‘Het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen welke prijs verladers kunnen dragen. Over het algemeen is de sector het meest gebaat bij stabiliteit.’


westpoort
Westpoort Amsterdam (Foto Yvonne van Osch)


Groot, groter, grootst

De Roo hoopt dat collega's niet te snel force majeure in zullen roepen (waarbij contractuele verplichtingen op te schorten zijn). ‘Kijk of je goederen per trein of barge kunt vervoeren, of probeer ze op een goedkopere manier op te slaan. Wat wij doen is ze van 40 voet zeecontainers opslaan in leasecontainers van 45 voet in het douanedepot. Niets goedkoper dan dat.’
‘Ondertussen kunnen we ook leren van positieve signalen,’ vindt de Rotterdamse expediteur. Denk aan een bierproducent die nu desinfectans maakt. Of horecamensen die werken in kassen waar de Polen vertrokken zijn. Voor nu zou ik zeggen: probeer vooral flexibel te blijven. Als het gaat om de langere termijn denk ik dat de hele logistieke sector zich af moet of groot, groter, grootst altijd het beste is, en of je altijd op de laagste prijs moet jagen. Hoe kleiner de marges en hoe onrustiger de markt, hoe kwetsbaarder we met ons allen zijn.’


Dit stuk is op eigen titel geschreven door Yvonne van Osch, de tekst is door de sprekers geautoriseerd.



Heeft u opmerkingen, een tip, nuttige contacten? Laat het mij weten.
Bel of Mail!





Terug naar het overzicht van de serie
Terug naar welkom
Naar portfolio




Tekstbureau Yvonne van Osch
Binnenkadijk 117, 1018 ZE Amsterdam
opschrift@tip.nl | 06-37313100


mail linkedintwitter