Yvonne
van Osch
Literaire punch #8: het
menselijke
Wat wil je zien?
Een Britse
recensente vergeleek de verhalen van Alice Munro met opgetuigde
zeilschepen in een fles. Je zou ze ook kunnen zien als
uitnodiging om deel te nemen. Hier is een telescoop, hier een
microscoop, wat wil je zien?
Gepost
door Yvonne van Osch op 14 augustus 2015
Ik ben de halve vakantie in een Alice Munro-roes geweest. Stukje
gefietst, mocht ik weer lezen. Gras gemaaid, hup in de
hangmat. Bezoek weg, gauw mijn boek. Lekker was het, leerzaam
en fascinerend. Maar waarom precies? Daar heb ik nu een hele tijd over
na zitten denken en ik denk dat ik het weet. Het is het schitterende
spel van in- en uitzoomen, versnellen en vertragen. Het zijn
de schetsen, acquarellen, van landschappen, stadjes - Walley,
Carstairs - de pui van een winkel. Wonderlijke incidenten en treffend
toeval. Maar vooral zijn het de mensen.
Canadian Girls in Training
Je kent ze, die mensen, of het nou een 19-de eeuwse predikant is, een
oude hippie of de door pech verziekte leidster van Canadian Girls in
Training. Het zijn mensen zoals mensen zijn, vol idealen en ambities,
maar ook vol fouten en duistere randjes.
Ze zijn wijs, verwonderen zich en twijfelen, maar vertonen ook dom,
kinderachtig en onhebbelijk gedrag, raken in drama's verzeild
en bezeren zichzelf en anderen. Het mooie bij Munro is: ze laten zich
evengoed
niet
klein krijgen. Er is drama, pech en pijn, maar ook acceptatie, troost
en soms
zelfs leedvermaak en wraak.
Met elke nieuwe titel open je een deur -
naar
een keuken, een kamer, de veranda - en zie je ze zitten, die mensen. Je
kijkt ze
recht in de ogen en recht in het hart. Je ziet hun tics en
bewegingen en je snapt ze in een oogwenk. En dan? Dat
is het wonderbaarlijke van Munro's stijl. Voor je je nestelt
in het plaatje, gaat het raam open en word je door
een windvlaag meegezogen. Het
grotere plaatje in, het
verleden, wat er gezegd en gedaan is, hoe het allemaal zo kwam.
Telescoop en microscoop
Lucy Hughes-Hallett zocht in de Sunday Times vele jaren
geleden woorden voor die stijl. De verhalen, schreef ze '
seem to contain infinite space
within the nutshells of their neatly fitted narratives ... Munro is
unintimidated by the convention which decrees that a short story has a
capacity only for a single eloquent incident. Hers contain whole lives,
several to each story, which between them span generations and
continents.
Ik heb het gemerkt!
De Britse recensente vergeleek de verhalen van
Munro met miniaturen van
opgetuigde zeilschepen in een fles. Ik ervaar ze
vooral als uitnodiging om deel te nemen. Hier is een
telescoop, hier
een microscoop, wat wil je zien?
A real life
Een prachtig verhaal vond ik bijvoorbeeld
A real Life uit de
in 1994 verschenen bundel
Open
Secrets. Het begint zo:
A man came along and fell in
love with Dorrie Beck. At least, he wanted
to marry her. It was true.
"If her brother was alive, she
would never have needed to get married," Millicent said. What did she
mean? Not something shameful. And she didn't mean money either. She
meant that love had existed, kindness had created comfort, and in the
poor, somewhat feckless life Dorrie and Albert lived together,
loneliness had not been a threat.
Een arm, wat pover leven? Dorrie Beck vormt het hart van dit verhaal,
maar het is vooral
Millicent die we leren kennen. Zij is getrouwd met
Porter, die ondanks zijn bezit van grote stukken grond en boerderijen
door de omgeving als boer wordt gezien, reden
waarom Millicent gerust mag klussen voor
de kerk maar op geen enkele theepartijtje echt welkom is.
Millicent laat het er niet bij zitten. Ze begint haar eigen
soirées, waarbij ze vriendin
Muriel uitnodigt voor sjeu en pianospel en
Dorrie voor het zwaardere
werk.
Op een avond komt de plaatselijke Anglicaanse predikant op bezoek met
een Britse
gast, Mr. Speirs. De gast valt als een blok, niet voor de flamboyante,
dweepzieke Muriel of voor Millicent die zich,
haar onzekerheid verbijtend, uitput in tekenen van fijne
beschaving,
maar voor de ongepolijste charme van Dorrie Beck, de stevige
vrouw met sproeten als paarse stippen, naar wie een man uit
het dorp een paard heeft genoemd.
Dorrie Beck
Dorrie woont op het land van Porter. Haar broer is een jaar geleden
overleden. Is ze eenzaam? Ze vindt zinnelijk
geluk in jagen en stropen, weet alles van geweren en
kan leven van de verkoop van huiden als het moet. Ze deelt haar prooi
graag met
mensen 'on Relief'. Simpel als het mag
zijn, zo gemankeerd als Millicent het leven van Dorrie voor zichzelf
geschetst
had, is het allerminst.
Een aanzoek van Mr. Speirs en zijn uitnodiging in
Australië te komen wonen, volgt al snel. Dorrie maakt er
weinig woorden aan vuil. Het zijn
vooral
Millicent en Muriel die erdoor in staat van vervoering
raken. Ingespannen en vol verwachting buigen ze zich wekenlang over de
voorbereidingen. De jurk, de sluier, bruidsmeisjes, het menu.
Je voelt het al aankomen: kort voor de
bruiloft
krijgt Dorrie koudwatervrees. Ik kan hier niet weg, zegt ze
tegen de
toegesnelde Millicent.
Een paar seconden, zo zie ik het voor me, verzinkt Millicent in
zichzelf. En dan verricht ze - weet ze het op dat moment? - met de
wijsheid van een moeder een
ongelooflijk genereuze heldendaad. Ze liegt dat ze Dorrie's
huis verkocht heeft. Dorrie heeft geen keuze meer, ze zal wel
moeten trouwen en vertrekken!
"He'll take you everywhere!" fluistert Millicent als
het uur gekomen is. "He'll make you a queen!" Het verlekkerde in haar
stem vertelt een verhaal op zichzelf. Deze vrouw heeft haar verloren
dromen - leven in welstand, liefde en avontuur,
zoals ze zelf gewild had - op Dorrie geprojecteerd.
Koningin van Tonga
Eén witregel, een windvlaag, en dan, zo blijkt uit een brief
met foto
van Dorrie, is Dorrie zo dik als de koningin van Tonga. De
oorlog was gekomen en had een eind aan elk idee van reizen gemaakt,
Wilky was overleden.
Ze redde zich best. Op haar landgoed verbouwde ze suikerbiet, ananas,
katoen, pinda's en tabak. Ze reed paard en had
geleerd te vliegen.
Later kwam ook de kans te reizen nog. Dorrie stierf
in de jaren vijftig, in Nieuw Zeeland, terwijl ze een vulkaan beklom.
Een sprookje was het niet geweest, maar wel wat je noemt
A real life.
Het is even vreemd en spijtig ineens door een telescoop te moeten
kijken. Maar dan zie je ook op afstand de details. Zeker omdat je
Dorrie al kent. En
Millicent?
Millicent
had told
everybody what she had said she would not mention. She took credit,
naturally. She recalled her inspiration, her stratagem, with no
apologies. "Somebody had to take the bull by the horns," she said. She
felt that she was the creator of a life - more effectively, in Dorrie's
case, than in the case of her own children. She had created happiness,
or something close. She forgot the way she had wept, not knowing why.
Het is ontroerend. Wij wisten het allang toch? De pijn en de
nijd, een verscheurdheid misschien tussen vriendschap
en jaloezie? Alice Munro hoeft niet al te expliciet
te zijn om haar creaties te animeren. Ze laat de lezer alle ruimte
voor eigen projectie,
voor fantasie en empathie. Met één leidende
overtuiging. De mens verknalt het soms, maar is van nature
geneigd tot alle goeds.
Wat anderen ook mogen zeggen.