SINN Meetup #12 Eigen schuld.....? in Pakhuis De Zwijger
Schuldhulpverlening
moet radicaal anders
Moedeloze
ambtenaren achter stapels ongeopende enveloppen. Dat is het beeld van
de schuldhulpverlening anno 2014. Hoe helpen we het enorme leger van
mensen met schulden uit het moeras? SINN roept op tot revolutionaire
doorbraken in een verziekt systeem.
Gepost
door Yvonne van Osch op 15 november 2014
Ja, want wat is dat voor systeem, waarin een 'onschuldige' en in
principe makkelijk op te lossen betalingsachterstand kan uitgroeien tot
een schuld van tien-, vijftiendduizend euro? Het overkwam Agnes.
Eén maand huurachterstand, een foutje in de verwerking,
onvoorzien ontslag, schuldhulp die na drie maanden een keer op gang
kwam... in tijd van ja en nee grijnsde ze aan tegen een onafzienbare
periode van aflossen en soep uit een zakje.
Schuldenindustrie
Ze vertelt erover met in spot verpakte woede tijdens de meetup van SINN
(Sociale Innovatie Netwerk Nederland) in het Amsterdanse Pakhuis de
Zwijger op 11 november 2014. De toon is er ernstig, soms zelfs fel.
Niet zo gek ook, want het vraagstuk is enorm en moddert al jaren.
Betalingsachterstanden spelen bij meer dan twee miljoen Nederlandse
huishoudens, in 2013 vroegen 89.000 personen schuldhulpverlening aan.
Veel is er niet voor nodig om in problemen te komen, zelfs bij de
middeninkomens. Een huis dat onder water staat, baanverlies, een zwak
momentje met je creditcard of bij het postorderbedrijf en hup daar ga
je. Rente op rente op rente. Kredietverstrekkers staan er nog net niet
bij in hun handen te wrijven. Ook incassobureaus en deurwaarders zullen
er geen traan om laten. Mag ik even afrekenen? Over de ruggen van
schuldenaren wordt grif en grof geld verdiend. De schuldenindustrie
floreert.
Een nieuwe creditcard
Het moet radicaal anders, vindt Lilian Linders, lector Beroepsinnovatie
Sociaal Werk. Samen met Stijn Verhagen en Marcel Ham stelde zij het
boek Verlossing van schuld en boete samen, onorthodoxe oplossingen voor
onbetaalde rekeningen, over de schuldenindustrie en de hervormingen van
de schuldhulpverlening, die naar haar mening echt geen langer uitstel
verdragen. De geprotocoleerde, financieel-juridische aanpak die we nu
hanteren, zegt zij, is te log, te traag, te dichtgetimmerd. Eer een
oplossing gevonden is, is het probleem alweer anders. Sommige mensen
zijn gewoon kansloos.
Waar begint en eindigt de eigen verantwoordelijkheid? Over morele
aspecten is het laatste woord nog niet gesproken. Zelf zit Lilian
Linders, hoogopgeleid en al, nog regelmatig te zweten op haar eigen
financiële administratie. Zo makkelijk is het niet om
overzicht te houden. Hoe eerlijk is het als bedrijven spullen blijven
verkopen aan mensen zonder geld, waarom krijgen deze mensen makkelijk
weer een nieuwe creditcard? Het wordt tijd, vindt Linders, dat hier een
stop op komt.
Papier stapelen
Wat doet de schuldhulpverlening ondertussen aan oplossingen? Sociaal
hervormer Marc Räkers van Stichting Eropaf! begint nog
nét niet te schuimbekken als het hierom gaat.
Schuldhulpverlers zijn mensen die hebben gekozen voor een sociaal
beroep, zegt hij. Weet je hoe veel tijd ze aan contact met klanten
besteden? Tien tot vijftien procent! Het is verziekt!
Gespreksleider Marcel Ham (l),
slachtoffer van de schuldenindustrie
Agnes en Marc Räkers
Waar het mis gaat, constateert Räkers, is de fase tussen een
klein beetje en een niet meer te behappen schuld. De
schuldhulpverlening geeft in dit hele stepping stone proces geen thuis.
Vertel mij maar niets, spreekt een sociaal advocate in de zaal haar
diepe frustratie uit. Wat doen schuldhulpverleners eigenlijk, behalve
enveloppen openmaken en papier stapelen? Om te beginnen staat al
nergens omschreven wat ze zouden móeten doen?
Onorthodoxe oplossingen
Een professional uit Haarlem voelt zich aangesproken. Het is waar dat
we veel te weinig tijd met mensen bezig zijn, geeft ze toe. Twee uur
per dag, de rest gaat op aan afspraken maken, deurwaarders bellen,
schuldeisers, enzovoort. Maar we werken hard aan oplossingen.
Wat het erg lastig maakt, zegt deze hulpverlener, is dat maar
één op de twintig mensen die hulp zoekt,
binnenkomt met een geordende map. Je moet gewoon vaak eerst met die
papieren aan de gang. Wat ze anders zou doen als ze kon? Om te beginnen
de deuren wijd openzetten voor iedereen. Mensen helpen
vóór ze tot hun nek in de drek zitten.
Natuurlijk. Individuele hulpverleners zijn van goede wil. Maar ze zijn
ook machteloze spelers in een systeem dat hun individuele inspanningen
niet waardeert. Wat zou nou écht werken op praktisch niveau?
In de zaal komt de hands-on oplospotentie die al een tijdje gist, tot
spontane ontbranding. Onorthodoxe oplossingen? We zijn allang bezig!
Met informele netwerken bijvoorbeeld, initiatieven in de wijk, sociale
cafés waar mensen geholpen worden met hun administratie. Een
pilot van het woningbedrijf om huren van uitkeringen af te schrijven,
zodat huurachterstand onmogelijk wordt. Aflossing in natura (een idee
van Agnes, die best een dag per week wil schoonmaken bij het
woningbedrijf).
Serieuze gamechangers zijn recente initiatieven als het
Goede-Gierenfonds en de ONSbank (voor jongeren). Om verdere escalatie
voor mensen met schulden te voorkomen, kopen zij schulden op en maken
nieuwe afspraken met de schuldenaren. Deze kunnen zo op adem komen en
krijgen de kans hun leven weer op de rails te zetten in plaats van
steeds dieper in het moeras te zakken. De stress van een schuld die
almaar hoger wordt, zo is al vaker geconstateerd, werkt alleen maar
verlammend en contraproductief.
Paul Gofferjé (r),
iniatiefnemer van ONSbank
Boeten
Deze banken nieuwe stijl, waarvan ook Pieter Hilhorst een aanjager is,
zijn om diverse redenen hoopgevend. Ze betrekken gemeenten,
woningcorporaties en andere partijen die belang hebben bij
schuldsanering en laten hen hiervoor een redelijke bijdrage betalen. Op
deze manier, zo zou je kunnen zeggen, halen zij het geld weg bij de
schuldenindustrie, die mensen het liefst zo lang mogelijk ziet boeten.
Een enorme krimp van schulden dus. Maar ook een krimp van kosten,
aangezien een schuldhulpverleningstraject al gauw 50.000 euro kost.
(Kun je nagaan hoe veel goedkoper alleen al kwijtschelding zou zijn
voor schulden veel lager dan dat bedrag!) En bovenal een veel sneller
einde aan de onnodige vernedering van mensen met schulden. Er zijn
erbij die drie jaar lang leven van letterlijk een paar tientjes per
maand.
Marc Räkers (Eropaf!) maakt zich in dit verband
druk over de
preferente rol die de overheid zich heeft toebedeeld: de
belastingdienst staat altijd voor in de rij bij het innen van schulden.
Veel huisuitzettingen hebben te maken met de automatische verrekening
van toeslagen, die geen rekening houdt met de beslagvrije voet.
Dat moet inderdaad anders, erkent Robert van Gerwen, projectleider bij
de gemeente Amsterdam. En hij zal zich er hard voor maken ook. Van
Gerwen draait in Amsterdam de pilot Warme Frontoffice, waarin hij de
ouderwetse keukentafelgesprekken herintroduceert: op zoek naar werkbare
oplossingen, in klein comité mét overheden, onder
strakke regie.
Menselijke maat
Ideeën voor oplossingen zijn er nog genoeg, zo blijkt uit de
tafeldialogen waarmee de meetup van Sinn en De Zwijger tot een einde
komt. In de preventieve sfeer: sociale opleidingen breder insteken,
integrale aanpak gericht op hoger inkomen, een basisinkomen voor
iedereen, postorderbedrijven aanspreken, belasting versimpelen,
problemen eerder signaleren via huisarts, school of kerk, een
budgetbuddypool die mensen helpt met de administratie, nog meer social
impact bonds zoals het Goede Gieren-fonds.
Via de schuldenaren: mogelijkheid kamers te verhuren of kans te betalen
in natura zoals bij een taakstraf. En van de kant van
schuldhulpverlening tot slot: charme-offensief, deuren open, traject
verkorten door onder andere brieven simpeler maken, gebruik maken van
ervaringsdeskundigheid, en de schuldhulpverlening in het basispakket
van de verzekering (Qracht500).
Terug naar de werkelijke waarde en de menselijke maat, is de noemer
waar veel van de genoemde ideeën en initiatieven onder te
scharen vallen. Weg met de macht van een log en zichzelf verziekend
systeem. Ruimte om te bewegen tussen de regels. Mensen weer in de ogen
durven kijken.
De projecten van SINN (Sociale Innovatie Netwerk) zijn ondergebracht in
Kennisland
Over het boek
Verlossing
van schuld en boete
ONSbank
Qracht500
Deze impressie is op eigen titel geschreven door Yvonne van Osch
Tekstbureau
Yvonne van Osch
Binnenkadijk 117, 1018 ZE Amsterdam
opschrift@tip.nl | 06-37313100