Een nieuwe tijd is
aangebroken in de financiële
sector. Een tijd van bescheidenheid, zelfreflectie en terug naar de
basis. De klanten
geloven
het alleen nog niet helemaal. En neem hen dat eens kwalijk.
Hoe
herwinnen de
banken en verzekeraars hun morele krediet? Wat zorgt voor herstel van
het
vertrouwen? Over deze vraag debatteerden op 7 oktober in de VU
Amsterdam zo’n 80 à 90
kopstukken uit de sector.
Het bewustzijn wil nog weleens achterlopen, haakt gespreksleider Yvonne Zonderop in. Over woekerpolissen uitten klanten pas hun weerzin toen ze er al jaren in verstrikt zaten. Schaamte speelde vast een rol, maar kennelijk genoot de sector in die tijd nog veel vertrouwen. Als vertrouwen zoals men zegt te voet komt en te paard gaat, en het paard al zo langzaam is … Maar stil, er wordt aan gewerkt. Uit eerdere sessies over het onderwerp hebben jonge profs samen met De Argumentenfabriek een zogenaamde cultuurkaart gemaakt, waarop de weg naar herstel in een aantal kernwaarden is vastgelegd. Vandaag wordt in drie debatten op enkele daarvan ingezoomd.
Leiderschap: goed luisteren
De wereld verandert en het denken over leiderschap ook. Een van de ambassadeurs van de cultuurkaart, een typische young financial, vindt dat modern leiderschap vooral betekent dat je luistert naar medewerkers en klanten. Bij de sollicitatiecommissie van zijn huidige werkgever vond zijn visie eerst nog weinig weerklank. Je moet vooral het goede voorbeeld geven, meende de senior tegenover hem. Toch vonden ze elkaar uiteindelijk – was het de communicatie? Je kon namelijk ook het goede voorbeeld geven door goed te luisteren!
Goed luisteren past zeker in de nieuwe beweging die we zien, vindt zijn tafelpartner Haroon Sheikh, die als filosoof promoveerde op de relatie tussen modernisering en traditie en nu zijn kennis in het bedrijfsleven benut. Deze specialist, die hoopt op een beweging van onderaf, had de catharsis eigenlijk eerder verwacht. Waar het reinigend proces werd gestuit? Waarschijnlijk daar waar het meest te verliezen was. De derde debater aan deze tafel, een eminent bestuurder, noemt onderzoek onder 800 leden van vakorganisaties, waaruit blijkt dat gemotiveerde medewerkers zich bij (cultuur)verandering het vaakst gehinderd voelen door de top.
Debatronde 1: winstpercentages
Wat
moet
de rol en de focus zijn van de bank? De technologie-expert: als het
daarom
gaat, moet je de kantoorfunctie scheiden van de ict. Het is de vraag of
traditionele banken de beste partij zijn om ict te ontwikkelen. In
China en
India neemt de ontwikkeling van nieuwe technologie een enorme vlucht.
Hier zit
je vaak nog te kijken naar iets dat eruitziet als internet in de jaren
1990. Je
merkt het effect, zegt een hoogleraar in de zaal. Google en Apple nemen
inmiddels een behoorlijk deel van het betalingsverkeer voor hun
rekening. En
wat betekent het als zij straks ook deposito’s gaan
wegtrekken?
Coco's
‘Bij
opeising ingevolge dit artikel is door de Schuldenaar een boete
verschuldigd
gelijk aan de op het moment van aflossing geldende
boetebepalingen…’ enz. Welke
klant begrijpt wat hier staat? En is het wel zijn taak om precies te
begrijpen
wat hij koopt? Niet helemaal, vindt de eerste van een nieuwe ronde
sprekers,
econoom en decaan aan een bekend opleidingsinstituut in de sector.
Negentig
procent van de mensen die een auto koopt, kijkt ook niet onder de
motorkap. Het
gaat om eerlijkheid. Je moet nadenken, maar je moet er als klant ook
vanuit
kunnen gaan, dat bedrijven handelen in jouw belang.
Productomschrijvingen
blijven een thema, welgemeende dappere pogingen ten spijt. Er is nog
iets
anders. Tweede gesprekspartner, hoogleraar algemene economie, wijst op
macro-economische effecten van sommige financiële producten.
Kennen we
bijvoorbeeld de zogenaamde coco’s? Dit zijn obligatieleningen
die als het
slecht gaat worden omgezet in eigen vermogen. Goed voor de bank en voor
de klant,
maar voor de maatschappij heel schadelijk. De hoogleraar is soms
verbijsterd
over het niveau van kennis (of geweten) rond macro-economische effecten
bij de
aanbieders zelf.
Ethiek
Men
is
het eens over onverantwoorde systeemeffecten. De besmetting die een
bank als
Goldman Sachs heeft afgewenteld op de maatschappij is veel groter dan
de pijn
voor bedrijven. Wat opvalt is dat de jongere generatie meer openstaat
voor een
nieuwe financiële ethiek. Een vertegenwoordiger van deze groep
aan tafel werkt
in kredietverstrekking voor de Nederlandse offshore. Of zij onwetende
klanten
tegen zichzelf in bescherming zou nemen? Ja, zegt ze. Dat lijkt me
logisch.
Vormgevingsaspect
Een cultuur kan in de botten kruipen. Een deelnemer ziet in zijn werk als coach binnen de bankwereld vaak de mooiste ideeën stollen tot een technisch verhaal. Hoe hoger hij komt in de hiërarchie van het bedrijf, hoe hardnekkiger die neiging. Uiteindelijk, zegt hij, wordt er toch gestuurd op KPI’s (prestaties). Wat zijn principes waard als niemand er iets van merkt? Een andere deelnemer kiest een onverwachte invalshoek. Hij mist in de financiële wereld het aspect van vormgeving, van een methodische, ethisch en maatschappelijk verantwoorde manier van werken. In de meeste sectoren, zoals de farmaceutische industrie en de landbouw, zegt hij, is dit allang gemeengoed.
Debatronde
3: Elkaar aanspreken op
(on)ethisch gedrag
Het designaspect oogst bijval. Ja, een protocol dat ethiek stimuleert en in beeld en taal zichtbaar maakt. Er is nog een andere kant, de binnenkant. Wil de financiële wereld werk maken van een nieuwe ethiek, dan zal er een cultuur moeten ontstaan waarin men elkaar aanspreekt op gedrag dat daarvan afwijkt. Hoe moeilijk dat is? Een jonge prof die de laatste debatrond inleidt, merkt dat feedback bij de oudere generatie makkelijk tot irritatie kan leiden. Deze groep is niet gewend aan weerwoord, geeft hij aan, zeker niet van onderaf. Je moet het ook maar durven natuurlijk om tegen het establishment op te staan. Voor hem is het makkelijk, zegt hij. Hij is jong, heeft geen hypotheek, kan nog alle kanten op.
Compliance
Een nieuwe cultuur vraagt nieuwe medewerkers en transitie kost tijd, weten twee bankdirectieleden aan tafel. Elkaar aanspreken zit niet in de genen van de bank, het is delicaat, veel mensen moeten het nog leren. Ondanks training blijkt niet iedereen geschikt. Bij veel banken zijn in de tussenlaag enorme klappen gevallen. Is dat niet keihard? Een specialist in organizational behaviour uit de zaal vertelt dat haar afdeling aanvankelijk ontslag gerechtvaardigd vond bij elk compliance issue, maar hier later op teruggekomen te zijn. Iets klopte niet, voelde ze, het was te radicaal. En nu? Nu weten ze het nog niet. Ze denken erover.
Margreet van Ee, Jan
Bolle, Joanne Kellermann
De wil is er, kortom, maar de weg is nog zo lang als de oude cultuur hardnekkig is. Echte verandering, zo lijkt de conclusie, zal van de nieuwe lichting moeten komen, Neerlands hoop in schrale tijden. De jonge prof uit deze ronde krijgt geen bonus bij zijn bank. En hij hoeft hem ook niet, zegt hij, zonder valse bescheidenheid. Hij heeft gezien wat er mis kan gaan en voelt zich verantwoordelijk voor een nieuwe moraal in de sector. Hij is aangenomen op de dag dat Lehmann Brothers viel. Meer symboliek heeft een mens niet nodig.