Kleren maken de man, luidt het spreekwoord. Klopt dit, filosofisch gezien? Wat betekent mode en wat is de wezenlijke bijdrage daarvan aan onze identiteit?
Geschreven door Yvonne van Osch
Mooie vraag voor filosofe en kunstenares Rebecca Breuer, spreekster op deze tweede Hollandfestivalaflevering van Broodje Kennis aan Spui25. Breuer is juist bezig met het afronden van promotieonderzoek naar ‘een perspectief op mode dat zich voorbij representatie van identiteit beweegt.’
Mode
en identiteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, hoorde Breuer
ooit op
het Amsterdam Fashion Institute, waar ze lesgeeft. Kijk naar de
creatieven,
werd er gezegd, die zijn vaak zwart gekleed. Ze kon het niet ontkennen,
het
gold ook voor haar. De westerse mens, volgens exactitudes.com, is naar
houding
en kleedgewoonten in groepen met frappante gelijkenissen in te delen,
van
Rotterdamse rebel en Sint-Petersburgse topshoppers tot Milanese Cool
Café en
Latte lovers. Aandoenlijk! Terwijl we denken uniek te zijn, blijken we
stuk
voor stuk te buigen voor de dresscode van de groep waarmee we ons
willen
verbinden.
De sapeurs
Er
moet toch meer aan identiteit zijn dan mode? Het onderzoek van Breuer
sluit aan
op de voorstelling Coup Fatal (16, 17 en 18 juni in de
Stadsschouwburg). Hierin
verkennen countertenor Serge Kakudji en 13 muzikanten uit Kinshasa
diverse
uithoeken van muziek en dans in een
gulle ode aan de sapeurs.
De
sapeurs
vertegenwoordigen La Sape (La
Société
des Ambianceurs et Personnes Elégantes). Zij zijn
de
paradijsvogels die opvliegen
uit een door oorlogsleed getekend Congo,
een groep
mannen die besloten hebben het leven te vieren ongeacht de
omstandigheden, met
een bijna koppige vitaliteit uitgedrukt in kleding vol zwier, kleur en savoir
vivre. Er wordt gezegd,’ zegt Breuer,
‘dat zij daarmee tegen vroegere
overheersers ageren.’ Wie zegt dat naast het eresaluut voor
de bekende modemerken
die zij in hun outfits combineren níet de hoon voor westerse
waarden te
herkennen valt? It’s
not the price of the suit, meldt een
filmpje van de sapeurs, it’s
the man inside that counts.
Spel
Aha!
Maar als dat zo is, waar zijn die kleren dan nog voor nodig? En wat
hebben de
machtige modehuizen met de smaak van de dandy’s gedaan? Het
idee, zegt Rebecca
Breuer, is dat je met kleding kunt zijn wie je wilt. Als je dan
tóch tot een
bepaalde groep moet behoren, dan zorgen afwijkende details er wel voor
dat je
je van de massa onderscheidt. De sapeurs zijn al
één groot accent in de
massa, zij hebben geen extra accessoires nodig. Wij
wel. En de
producenten zullen ons niet ontmoedigen. Play with
fashion, luidt een van
de reclameslogans, play with yourself. Uniciteit in eenvormigheid? Ook
cultuurhistorica
Elizabeth Wilson wees op het ambigue karakter van mode, vertelt Rebecca
Breuer.
Mode is een spel, vindt zij, het heeft geen kern, niets
onveranderlijks. De
Amerikaanse filosofe Judith Butler noemt het een performance van
identiteit.
Het drukt niets wezenlijks uit.
Kapstok
Vanitas, mode is uw naam. Daar sta je met je Armani en je Versace. Je bent gewoon een kapstok! Is dit waar filosofe Breuer heen wil? In ieder geval, zo bekent ze zonder gene, verruilt ze eenmaal thuis onmiddellijk haar nette kleren voor een joggingpak, zonder wezenlijk te veranderen. Want hoe het zit, dames en enkele heren, met kleding als hygiënefactor van onze identiteit? Die is het product van geraffineerde marketing, te koop in de winkel! En de tol ervan, nog belangrijker: slavernij en uitbuiting, schommelende peertjes boven rijen met naaimachines vergroeide vrouwen, de uitputting van de aarde. ‘Onlangs is er weer een superoutlet geopend op het Rokin, de H&M’s zijn nauwelijks meer aan te slepen… dit kan zo echt niet langer.’
Verbinding
voegt iets wezenlijks aan verbonden elementen toe. Zoals een fiets van
sta-in-de-weg pas een handig voertuig wordt met een fietser erop.
Misschien, zo
filosofeert Breuer, dat onze identiteit alleen in synergie wordt
uitgedrukt.
Wat haar bijvoorbeeld zo trof aan de sapeurs was
het uitgebreide poetsen
van hun schoenen. Ineens zag ze het. Schoenen beïnvloeden de
manier waarop we
lopen en bewegen. En daarin zijn we wél uniek.
Coup fatal
Doodstil kijkt het publiek nu naar een filmpje van repetities voor Coup Fatal, de voorstelling geïnspireerd op de dandy’s van Kinshasa. We horen opera, ritme, muziek. We zien dans, beweging, erotiek. Een aangaan en loslaten van verbindingen. Maar het meest van al: mannen die van het leven genieten en thuis zijn in hun huid.