
Over
traditie en
transitie in de haven van Amsterdam anno 2020
maar eerst de
actualiteit van eind maart
#2 Webinar Nieuwsblad Transport
Havenbedrijf, blijf
flexibel
Hou vol, doe wat je kunt, blijf
flexibel. Zo adviseerden vertegenwoordigers van Port of
Amsterdam en expediteur Van Donge & De Roo tijdens
een
online webinar van Nieuwsblad Transport dinsdag 31 maart.
Gepost op
2 april 2020
Het
IJ in Amsterdam (Foto
Yvonne van Osch)
Met supply chains die her en der al opdrogen blijven ook in de haven
van Amsterdam de gevolgen van de coronacrisis niet uit. Femke
Brenninkmeijer,
director Energy,
Cargo en Offshore, is blij dat de vlag nog wappert. Zij vindt dat Port
of Amsterdam de crisis voortvarend heeft geadresseerd.
‘Wie kon is thuis gaan werken. We schakelen geen externen
meer in. En in de uitvoering
wordt alleen
nog in
ploegen en met vaste koppels gewerkt. Alles om
uitwisseling van het virus zoveel mogelijk te beperken.’
Cruisesector
Natuurlijk zijn de zorgen desondanks groot. ‘Het zwaarst
gedupeerd is de
cruisesector,’ zegt Brenninkmeijer, ‘omdat hun
klanten tot de meest kwetsbare groep behoren.
Waar de cruisevaart normaal de komende maanden gepiekt zou hebben,
hebben we de haven nu voor alle cruiseverkeer af moeten
sluiten.’
‘Ook de bouwsector, toch al zwaar geraakt door de
PFAS-crisis, loopt extra vertraging op. Opslagfaciliteiten voor
brandstof lopen vol, omdat er minder vraag is en omdat
aanbieders buffers aanleggen in de hoop de prijs daarmee te herstellen.
In de schroot lopen volumes zowel aan vraag- als aanbodzijde terug, in
het agricluster zien we dat boeren goederen vasthouden, de
containerlogistiek is vertraagd... de effecten zijn overal
voelbaar.’
Vlothaven
Amsterdam (Foto
Yvonne van Osch)
Hart van de logistieke keten
Port of Amsterdam overlegt dagelijks met Amsterdamse bedrijvenlobby
ORAM en heeft er samen met de Brancheorganisatie Zeehavens (BOZ) op
aangedrongen bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu om de
haven tot vitale sector uit te roepen, zo laat Brenninkmeijer weten. Er
is alle reden toe, vindt zij, want de havens zijn het hart van de
logistieke keten. Of Port of Amsterdam zelf huurders en gebruikers
tegemoet kan komen door het verlagen van havengeld en huren? Daarover
wordt nog overleg gevoerd.
Duisburg en La Spezia
Ook Dennis de Roo van expediteur Van Donge & De Roo ziet
een zorgwekkend beeld. Zelf houdt de onderneming het
als familiebedrijf met traditioneel een wat ruimere reserve het hoofd
nog aardig boven water, geeft hij aan, ‘maar van
de bedrijven die hun dividend hebben uitgekeerd, zijn er een
aantal in
serieuze problemen.’
De Roo ziet de effecten van de drie weken durende dip na het Chinese
Nieuwjaar nu in Europa. 'Eerst was er meer capaciteit dan vracht, nu is
het andersom. Duisburg en La Spezia/Melzo hebben door ziekte
en
social distancing maar de helft van de normale capaciteit. En
in Bergamo
heb ik, ondanks alle goede wil, vorige week zelfs niet eens kunnen
laden.'
Uit balans
Dat de pandemie de verweven wereld van vracht en goederen zo uit balans
heeft gebracht, is even duidelijk als veelzeggend, vindt De Roo.
‘Geleegde containers worden nu zelfs leeg verscheept naar het
Verre Oosten om ze maar zo snel mogelijk weer daar te krijgen. Het
gevolg is dat vracht blijft liggen en exportprijzen fors omhoog gaan.
Of dat ook fijn is voor
hem als expediteur? ‘Het is maar hoe je het bekijkt.
Je kunt je bijvoorbeeld afvragen welke prijs verladers kunnen dragen.
Over het algemeen is de sector het meest gebaat bij
stabiliteit.’
Westpoort
Amsterdam (Foto
Yvonne van Osch)
Groot, groter, grootst
De Roo hoopt dat collega's niet te snel force majeure in zullen roepen
(waarbij contractuele verplichtingen op te schorten zijn).
‘Kijk of je goederen
per trein of barge kunt vervoeren, of probeer ze op een goedkopere
manier op te slaan. Wat wij doen is ze van 40 voet zeecontainers
opslaan in leasecontainers van 45 voet in het douanedepot. Niets
goedkoper dan dat.’
‘Ondertussen kunnen we ook leren van positieve
signalen,’ vindt de Rotterdamse expediteur. Denk aan een
bierproducent die nu desinfectans maakt. Of horecamensen die werken in
kassen waar de Polen vertrokken zijn. Voor nu zou ik zeggen: probeer
vooral flexibel te blijven. Als het gaat om de langere termijn denk ik
dat
de hele logistieke sector zich af moet of groot, groter,
grootst altijd het beste is, en of je altijd op de laagste prijs moet
jagen. Hoe kleiner de marges en hoe onrustiger de markt, hoe
kwetsbaarder we met ons allen zijn.’
Dit stuk is op eigen titel geschreven door Yvonne
van Osch, de tekst is door de sprekers geautoriseerd.
Heeft u opmerkingen, een
tip, nuttige
contacten? Laat het mij weten.
Bel of
Mail!
Tekstbureau Yvonne van Osch
Binnenkadijk 117, 1018 ZE Amsterdam
opschrift@tip.nl | 06-37313100