Trekkracht
De
geschiedenis van de sleepboot gaat
zo’n honderd jaar terug
en valt samen met de komst van de radio. De eerste sleepboten voeren op
stoom, met schoepraderen, later kwam de trekschroef.
Veel sleepboten maken gebruik
van de in Duitsland ontwikkelde
Voith-Schneider-propeller (VSP, hier rechts te zien), ook wel
kantelbladschroef genoemd, een
roterende schijf waarop loodrecht omlaag een krans van spaanvormige
bladen. Door de kantelbaarheid van de bladen kan stuwkracht in de
gewenste richting over 360° worden geleverd.
De trekkracht kan
bij
moderne zeeslepers oplopen tot honderden tonnen. De sterkste op dit
moment is de Lewek Fulmar, een offshore schip varend
onder Panamese vlag voor Noorwegen, met 402 ton (bollard pull oftewel
paaltrek). Een
kleine boot als de Waterman heeft een paaltrek van zo'n zes ton, maar
je staat versteld
wat er soms achter hangt.
Meer informatie over
Voigt
Schneider
Meer informatie over
bollard
pull